Monday, February 23, 2009

RAAGMALIKA IN HINDI FILM: PHOOLON KI SEJ (1964)

Adinarayan Rao
Hasrat Jaipuri
Manna Dey
Lata Mangeshkar
फूलों  की  सेज (1964) was second Hindi Movie of Music Director आदि  नारायण  राव .He again created a melodious Raagmalika in this film, reminding us of his memorable music score in the film ‘Suvarna Sundari'.The poetic lyrics were written by हसरत  जयपुरी .The whole raagmalika was picturized on a कत्थक  नृत्य नाटिका  on stage, superbly performed by our world class dancers: गोपी  कृष्ण  and वैजयंतीमाला .They presented fine ‘अभिनय’ alongwith ‘तोडा’, ‘टुकड़ा’, ‘परन’ and ‘चक्कर’. First composition “बिरहन  के  पास  बिरहा  की  आग ,
  तन मन सुलगाये,
  चमकत प्रेम ज्वाला नंदलाला ||
  जुल्मी याद आवन लागी ,
  मोहे रोज रोज तड़पावन  लागी …..
   सांवरो कहाँ? मैं  हूँ तिहारी ,
  प्रीत की मारी , आ जा मुरारी ||
  आ  भी  जा  रसिया ,
  मन  मोरा  प्यासा ||
  नैन कमल हैं निसदिन तरसे ,
  बिन बादल है झर झर बरसे ||
  बिन तोरे कछु नाही भावे ,
  आ रे आ मोरी थाम ले बैयाँ || 
  आ भी जा रसिया …।।”
  was sung by लता  मंगेशकर , in राग  अडाना , followed by a dance number:
छुम   छुम  छुम  छुम  छुम्कत नाचत कन्हाई |
  चाल ढाल छवि न्यारी दे दे तारी ,
  तट बाजत पग नुपुर झंकारी ..” in the voice of मन्ना  डे  in राग  सारंग .
The next song is in the voice of लता :
"जा रे जा कान्हा जा रे जा |
  चलो छोडो मोरा हाथ जालिमा ,
  हटो तोसे हम न बोले जालिमाँ,
  कान्हा जा रे जा||"
  in राग  कल्याण  .
 Now मन्ना  डे  sings in राग  खम्माज  for Gopi Krishna showing कृष्ण  persuading राधा:
"हम से न रूठो राधा,जिया न जलाओ राधा|
  मुरली की तान तुम राधा |
  मोरा तुम ही राग, तुम ही रंग ,तुम ही प्राण हो,
  राधा  प्राण हो  …||".
Then happy mood is reflected by lovely कत्थक  Dance pieces and both sing a duet in राग  सोहिनी:
”मनमोहना  पिया तू जो मिला,
  मेरा खोया दिल मिल गया ||
  सुन सुन सुन मोरे सांवरिया ,
  रूंन  झुन झुन बजे पायलिया ||
  तन मन तो झूमे  प्रीत भरा,
  छुन छुन छुन नाचे तारों के साथ ||  
  मनमोहना पिया तू जो मिला ,
  मोरा खोया दिल मिल गया....... ||”
  in the voices of लता , मन्ना  डे  and chorus. Ballet comes to its end with सरगम  and dance instrumental in तीन  ताल . This composition was a confirmed proof of musical genius of  music directorआदि  नारायण  राव .

No comments: