Monday, January 26, 2009

RAAGMALIKA IN HINDI FILM : AALAP (1977)


KUMARI FAIYYAZ


YESUDAS
JAIDEV
A SCENE FROM THE FILM
Film आलाप  (1977) had music as its central theme and its music was composed by veteran music director जयदेव . In the story hero (अमिताभ  बच्चन ) alongwith the heroine(रेखा ) is learning music from an old lady( छाया  देवी ), who was named as Sarju Bai a state singer from Kashi(Varanasi) living in the same city.This was a proper situation for a Raagmalika. Jaidev composed very melodious bandishes in the voices of singers:मधुरानी  फैजाबादी , येसुदास  and कुमारी फैय्याज  .The First song  was composed in राग  यमन .It begins in the voice of Madhurani Faizabadi;
" नयी री लगन और मीठी बतियाँ,
   पिया जाने और जिया मोरा जाने सखी |
   किस  किस  बात  पे  धड़के छतियाँ ,
   पिया जाने और जिया मोरा जाने सखी ,
   नयी री  लगन और ..." 
 येसुदास continues learning ,singing;
 "बाल भी उलझे है ,सपने भी||
   दूजे लागे है अपने भी ||
   हो गए हम क्यों ऐसे दीवाने ||
   पिया जाने और जिया मोरा जाने सखी,
   नयी री लगन और ......". 
 The second composition was a होरी:
  'एसो  ढीठ  लंगर  करे  बरजोरी,
   और करो री,
   निबल  निडर न माने ,
   न माने,न माने ,
   ऐसो ढीठ लंगर करे बरजोरी .....'
composed in राग  विहाग ,picturised on a holi scene during    their music learning period.
The third song was:
 ‘कागा  जा , जा  जा  जा  रे |
  जा रे कागा जा ।।
  ला  दे मोरे  पिया  को संदेसवा ||
  कागा जा …’ 
in राग  भैरवी .
The music learning continues with another melody in राग  पटदीप :
 ‘ पिया  नाही आये  आये ,
   मोरी आली  कैसे करे मन समझाउं|
   पिया नहीं आये .....".
 This रागमालिका  concludes with a sweet melody:
 "बरसे  बदरिया  सावन  की ||
   सावन  में  उमग्यो  मेरो  मनवा ,
   भनक  सुनी पिया आवन  की ||
   उमड़ घुमड़ चहुँ दिसि से आयो,
   बिजुरी चमके झर लावन की ||
   बरसे बदरिया सावन की ...||"
 sung in राग  सूर  मल्हार.giving an effect of  भजन  singing. I think this is one of the last few Raagmalikas composed by any music director of Hindi films.The ending part of the raagmalika is not available in this video clip.

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